Ez oker pentsatu izenburua irakurri
ondoren. Sugan taldea ez da misterio bat, baina hauek zuten ezaugarri
batek, euskal musikaren misterio handienetariko bat ezkutatzen du.
Sugan, Beasainen sortutako pop-rock
talde bat zen, ahots melodikoak eta pianoak lehentasuna zuten
moldaketak uztartzen zituen estilo nahiko markatua eta berea lantzen
zuen talde bat . Euskaraz zein gaztelaniaz abesten zuten, eta euskal
musikan oso ohikoak diren maitasuna edota kutsu erreibindikatiboak
dituzten gaiak jorratzen zituzten beraien letratan. “Irakurketa”
(telesail bateko sintonia izan zen) eta “Zarena Zarelako”
bezelako abestiak nahiko arrakasta izan zuten Euskal Herri mailan.
Gaur egun, dirudienez, jotzeari utzita daude.
Hiru lan argitaratu zituzten. Lehena
autoekoiztutako lan bat izan zen, 2004. urtean, “Itxaropenez”
izena zuena. Hurrengo biak berriz Elkar argitaletxearen zigilupean
atera zituzten, “Sugan” izenekoa 2006an, eta “Malko Gorria”
2008. urtean.
Suganeko taldekideak. Ezkerretik eskuinera: Jon, Garazi, Elixabet, Maria eta Víctor. |
Hiru neska eta bi mutilek osatzen
zuten taldea. Maria Amolategi ahots nagusian, Elixabet Bujanda
bigarren ahotsean, Garazi Zabaleta pianoan, Jon Eskisabel kitarra eta
baxuan eta Víctor Sánchez baterian. Taldean bost izanik ere, azken
bi mutil hauek eta bigarren ahotsak egiten zituen Elixabetek ere,
atrezzo itxura handiagoa zuten eszenatokian, musikariena baino. Eta
ez beraiek lan eskasa egiten zutelako instrumentuekin, arlo horretan
beren egitekoa nahiko ongi betetzen baizuten. Beste bi taldekideak
ziren ordea taldea aurrera ateratzen zutenak. Batak melodia nagusiak
abesten zituelako, eta Garazi Zabaletak talentuaren argazki perfektua
irudikatzen zuelako.
Zeren, Sugan zerbait edo norbait
bazen, Garazi Zabaleta zen. Talde hau zuzenean ikustea tokatu
zitzaigunoi, uste dut argi eta garbi gelditu zitzaigula taldearen
esentzia pianoaren teklatan gordeta zegoela. “Pilotari”
telesailaren sarreran ikusi ahal genituen bere eskuak pianoaren
teklak laztantzen, “Irakurketa” abestiaren doinuak entzuten
genituen bitartean, non pianoak ohiko protagonismotik at, izugarrizko
alardeak egiten zituen moldaketa zoragarri batean oinarrituta.
Taldearen letrak eta melodiak ere Garazi Zabaletaren esku gelditzen
omen ziren, eta beraz, esan dezakegu, Sugan taldearen zutabe
garrantzitsuena zela.
Bestalde, taldean protagonismoa
hartzen zuen bigarren pertsona Maria Amolategi abeslaria zen. Honek
ordea etzuen Garaziren adinako erakustaldi teknikorik egiten
ahotsarekin, ez baizen guztiz biribila neska honek mikrofonoaren
aurrean egiten zuen lana. Euskal Herriko zenbait neska kantariek izan
duten “gaitz” berdina zuen Mariak, mikrofonoaren aurrean jartzen
zenean.
Eta “gaitz” hori da hain zuzen,
lehenago aipatu dugun euskal musikaren misterio handi horietako bat.
Mariak zeukan kantatzeko modua oso
markatua zen. Eztarriz eta sudurrarekin abesten zuen, diafragma ia
erabili gabe, eta euskal kantari emakume askok duten apeta berbera
ikusten zitzaion: “aa”bokalak esan beharrean “ha” edo “ja”
doinua egiteko mania zeukan. “Amodioa” esan beharrean, “Hamodioa”
edota “Jamodioa” esaten zuen. Aparte, ito egiten zen kantatzen
zenbait momentutan.
Eta hor dago euskal musikaren
misterio handienetariko bat: sudurrarekin abeste hori, eta “h”
edo “j” doinua bokalen aurretik sartzeko apeta hori, euskal
herriko kantari izugarri askok daukate. Eta ez du inongo azalpen
logikorik horrek, zeren agian kantari hauei azaldu beharko genieke,
egiten dutena gaizki abestea kontsideratzen dela. Baina arraskasta
dute, eta jendeak atsegin du, nahiz eta abestiak melenga hutsak
bihurtu.
Hasi Lain taldetik, eta Euskal
Herrian udan zehar ikusi ditzakegun berbena-talde ia guztietako neska
abeslariak duen huts berdina da Suganeko Mariak zeukana.
Misterio handi bat da ordea,
zergaitik duen hainbeste jendek, mania berdina.
Cristina Lizarragaren ahotsak
libratu gaitzala gaitzetik, amen.
Hauxe da Sugan, eta euskal musikaren
misterioetako bat.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina